Nej

...kanske det inte alltid är så lätt att veta vad man vill utbilda sig till och jobba med i hoppningsvis 30-40 år framåt. Ja, kanske man ändrar sig då och då. Vissa vet redan när de går ut högstadiet vad de vill utbilda sig till, medan andra inte har en blekaste aning. Oftast börjar man i gymnasiet om man inte vet vad man vill bli, vilket jag gjorde. När jag gick andra året var jag ännu osäker. Själv skulle jag så klart ha velat veta redan i början av första året i gymnasiet vad jag vill utbilda mig till. Men jag är tyvärr inte en av dem...Om jag varit en av dem skulle allt troligen vara mycket lättare nu.I början av tredje året hade jag tänkt söka till Hankken, vilket jag var ganska säker på.
Men vips, så har jag ändrat mig, förra veckan började jag fundera på att utbilda mig till tandläkare. Om jag skulle utbilda mig till tandläkare skulle jag kunna bilda en egen privatmottagning. Har alltid velat bli en egen företagare. Men problemet är att skolan är i Helsingfors, vilket gör allt så mycket svårare. Har ständigt ångest över det, och jag hatar den känslan mer än något annat.
Har inte tidigare tänkt på att flytta till Helsingfors, som det stod i Vasabladet. Jag trivs så bra här i lilla Vasa med familj, pojkvänn och vänner. Men har man andra alternativ när något, man kunde tänka utbilda sig till och jobba med i framtiden, finns i Helsingfors?
Som sagt finns det inga lätta skeden i ett liv. Men det här är faktiskt något jag tror jag vill jobba med i framtiden. Själv är jag glad över mig själv, över det att jag kanske hittat yrket som passar mig. Men ändå inte. För det skulle innebära en flytt till Helsingfors...Jag vill inte lämna allt i Vasa.

Men en flytt till Helsingfors skulle först bli av om några år, beror på när jag slipper in. Men troligen inte nästa år redan, eftersom jag inte är tillräckligt bra på matte. Borde först ta några extra matte kurser. Och det är ju inte speciellt lätt att slippa in heller, när de bara tar emot 8 stycken på den "svenska" linjen.

Dagens planer:
  1. Skola
  2. Träff med mamma
  3. Får besök av Jannike
  4. Marathonträning
  5. Eventuellt läxläsning

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0